„Nu uita ca dupa orice noapte de betie urmeaza si un maine”. Honore de Balzac
De prea multe ori invocarea deformata sau neintelegerea esentei unui principiu duce extrem de usor la clisee care apoi formeaza reflexe comportamentale cu manifestari dintre cele mai imprevizibile.
Principiul lumii in continua miscare a fost deformat pana la a legifera si accepta numai versatilul. Horatiu nu a spus doar „carpe diem” ci „carpe diem, quam minimum credula postero”. Scos din context acest citat a fost preluat de societatea moderna ca principiu suprem al promovarii superficialitatii, al facilului, al negarii stabilului cu tot ceea ce poate sa derive comportamental la nivelul afectivului, emotionalului, al trairii unor placeri de moment chiar si in detrimentul stabilitatii si continuitatii din maine. Un soi de pagubos „hai sa carpim momentul si mai vedem noi ce o sa fie”. Cam asa se intampla in politica, in social, in economic si in viata individului.
„Treci mai departe” care ca principiu, ca esenta inseamna exact depasirea momentelor neplacute, nefavorabile din traseul unui demers a fost preluat si dezvoltat pana la cote alarmante in sensul abandonarii luptei, al dezvoltarii atitudinii de renuntare in fata greutatilor, in sensul multumirii cu putin si al anihilarii vointei, in sensul promovarii nepasarii.
Principiul respectarii libertatii, intimitatii, autodeterminarii, hotararii proprii si al implinirii personale este deformat atat de mult incat este promovat doar in interesul celui care il invoca. Or acest lucru nu duce la un echilibru ci la un dezechilibru relational major care ca esenta nu vrea decat sa motiveze lipsa responsabilitatii si asumarii, indeamna la renuntare la stabil pe principiul „lasa ca are balta peste” cand mult mai firesc ar fi sa nu te arunci intr-o relatie inainte de a-i evalua potentialul si inainte de a-l evalua cat mai temeinic pe celalalt si pe tine insuti in cadrul relatiei. Iarasi se promoveaza superficialitatea. Iar implicatiile din „maine” pot fi dezastruoase la nivel individual.
Principiul egalitatii oamenilor fost fortat si deformat pana a dus la egalitarism. Iar lucrul asta a dus la negarea nu numai a valorilor ci a justificat comportamentul agresiv, nedreptatea, ignorarea si chiar desfiintarea valorilor si a unui sistem de valori stabil. Iarasi este promovata superficialitatea intelectuala, emotionala, afectiva, morala. Nu, oamenii nu sunt egali in sensul nivelarii (daca ar fi asa, am fi cu totii la fel si ar nega principiul diversitatii oamenilor) ci, teoretic, egali doar in fata legii. Si a lui Dumnezeu. Dar asta nu o putem verifica. In rest oamenii nu sunt numai diferiti ci si eminamente inegali. Prin nastere si prin prezenta hazardului in modul in care se compune ADN-ul fiecarui individ.
Principiul moral al discretiei a fost deformat pana la nivelul acceptarii ca principiu al fatarniciei si disimularii. Principiul multiculturalismului a fost deformat pana la a fi justificate atentatele. Principiul binelui a fost deformat pana la acceptarea numai a binelui propriu.
De la nivelul propriilor sentimente si pana la nivelul strategiilor de dezvoltare a unei societati dar trecand prin ceea ce material inseamna viata de zi cu zi (mancare, distractii, obiecte de consum, case, masini etc etc etc), pare ca omul este indemnat pe toate caile sa desfiinteze stabilul si definitivul.
Am devenit o societate de consum cu deziderate raportate doar la nivelul lui „acum” nu numai in materie de mancare, obiecte de uz casnic ci inclusiv la nivelul trairilor, la nivelul sentimentelor. Lupta individuala si de grup pentru stabil si definitiv a fost dusa intr-un consumism frivol si superficial. Si in felul asta omul reuseste sa intre in conflict chiar cu dorintele sale intime pe care nu si le vede niciodata prinzand contur si materialitate in realitatea palpabila. Iluzie, clipa, clisee, manipularea constiintelor si sentimentelor stabile si durabile, a sufletelor, a vietilor a devenit scop in sine. Nimic nu mai este de „folosinta” indelungata iar lupta a din ce in ce mai putini oameni pentru stabil, durabil, definitiv a devenit complet inegala si nebuneasca. Suntem dresati sa fim consumatori. De la nivelul intim al sentimentelor pana la nivelul optiunilor politice si sociale.